-------------------- (logo van de krant uit '73) ------------------ | |
Home -
Inhoud -
week 27-32 -
week 36 -
archief -
col. we-33 -
redactie
DAGBOEKNOTITIES OP NIEUW-DENNENDAL.NL @@@@@@@ 'voorbij seks, drugs en rock 'n roll' @@@@@@@ |
WEKEN 33 T/M 35 (09/08/2004 - 29/08/2004) |
DAGBOEK 09-08-04 20:34 uur: Thich Nhat Hanh Gisteravond, thuisgekomen van een bezoek aan een door de hittegolf overspoeld, oversensueel Vlieland, was er op tv een uitzending van de NCRV over de Kartuizers, een contemplatieve orde, die ergens in de Franse Alpen een klooster heeft. De abt is een bejaarde Nederlandse monnik. Hij was op zijn 24ste toegetreden en had nooit aan zijn roeping getwijfeld. Wél had hij problemen gehad met zijn 'zelf'. Moe van het gereis, de hitte en al het uitbundige narcisme en strandgenot bleef ik geboeid kijken. Samen met de presentator gruwde ik van het strenge ascetisme en celibaat. (Maar toch goed dat er ergens nog mensen zijn die hun leven voor honderd procent op het Hogere durven richten en die er niet voor terugschrikken naar buiten toe te belijden dat zij er in slagen daar iets van te verwezenlijken - ik blijf voorzichtig: de zondeval is mij lief, in al zijn vormen; ik troost mij met de gedachte dat God in zijn goedheid de mens niet voor niets ook de potentie van het sensuele en seksuele heeft gegeven.) Gert Ploeg stuurde een mailtje dat enigszins op deze overpeinzing aansluit: 'Prachtig programma in de herhaling op zat 14 aug 13:23 - 14:23 bij BOS ned 1. Over het leven van Siddhartha Gautama Buddha, met daarin ook beelden en woorden van Thich Nhat Hanh, de vredesactivist, boeddhistische monnik, zenleraar, schrijver en dichter die in Frankrijk leeft en leert. Een bijzondere ervaring, naast zijn boeken te lezen nu eens deze man te zien. De (sprankelijke) eenvoud zelve. Ik bleef nog lang stil na de uitzending: Thich Nhat Hanh. En met dit mooie weer zeker de moeite waard om in de schaduw van een boom nog eens te lezen: Herman Hesse's 'Siddhartha' uit 1950. Ook hier: de wereld lijkt veel stiller als ik mijn ogen vanuit het boek opsla. Lijkt?' HG |
DAGBOEK 10-08-04 21:00 uur: prideofamsterdam Heb je ze al gezien: onze jongens, en meisjes? Pride of Amsterdam HG |
DAGBOEK 10-08-04 (2) 21:13 uur: Op het breukvlak van de rede, de tijd en de eeuwigheid Het interessante van Kant - en al die anderen: Plato, Plotinus, Augustinus, Thomas van Aquino, Tillich, jij, ik - is de poging het breukvlak tussen rede en gevoel, rede en visie (vision-logic, Wilber), rede en poëzie, rede en logica (rede is denken in tijd, logica staat los van de tijd, Heidegger), rede en transcendentie/integratie (opnieuw Wilber) te vinden, te grijpen, zou ik haast zeggen. Wat je stil maakt Is de onmogelijkheid van niets in iets Wat je stil maakt Is overgave van het onvolmaakte Wat je stil maakt Is het aanvaarden van het onaanvaardbare Wat je stil maakt Mag er zijn Wat je stil maakt Is er Wat je stil maakt Is Wat je stil maakt HG |
DAGBOEK 11-08-04 21:20 uur: 'Voor mijn lieve H.' Liefde in de Stilte. een geliefde mens vertrok. iets langer dan de eerste stilte was ik stil. pijn opstijgend. bijna mezelf dwingend uithoudend. dan een Stilte onder die stilte - heilige omarming Gert Ploeg |
DAGBOEK 13-08-04 12:15 uur: Proef de Stilte Had een onrustige nacht, droomde van Lubbers - hij zag er jong uit en keek me verwijtend aan. (Heb spijt van mijn column over je billen, Ruud; het was gewoon goedkoop journalistiek geleuter, napraterij; en misschien dat ik nog wat wraak wilde nemen voor dat 'karwei afmaken' in de jaren '80, waarin je zoveel gezondheidszorg en welzijnswerk wegbezuinigde.) En dan is er ook nog de benoeming van Neelie Kroes, Bram Pepers ex. Ze zag er aanvankelijk wat on(t)daan uit, zonder makeup. Maar in de krant van vandaag oogt ze weer het competente dappere meisje dat ze ongetwijfeld is. Drieënzestig is ze. Wat drijft zo iemand? Op zoek naar een vervolg op de eerdere dagboekjes zocht ik aanvankelijk wereldwijd, via Google, bij Siddharta en belandde op een zeer fraai vormgegeven site over een Oost-Europese popgroep (Siddharta.net - ik dacht eerst dat het ging om een bloedtransfusiedienst), en daarna bij enkele spirituele shops en een Duitse site over Hesse. Toen bedacht ik dat het allemaal draait om Stilte en probeerde dus 'stilte'. De eerste opvallende verwijzing was 'Proef de Stilte'. Er was meteen een associatie met bier, en het gaat inderdaad om reclame voor Trappistenbier. Maar wél heel mooi gedaan. Speciaal aanbevolen: het stilte reclameblok. En vanavond dus de opening van de Spelen. Zou het IOC er bij hebben stilgestaan dat het vrijdag de dertiende is? Als dat maar goed gaat met die vlam. HG |
DAGBOEK 14-08-04 12:01 uur: Filosofia Academica Heb geboeid zitten kijken, gisteravond. Het was tóch mooi. En toen de hardloper met de vlam op zijn neus viel, dacht ik even aan vrijdag de 13de, maar het was geënsceneerd: hij moest de breuk laten zien die de Eerste Wereldoorlog sloeg. En er was enige aandacht voor de klassieke oudheid, met Eros zwevend boven de menigte. (Maar waar was Socrates?) De Nederlandse atleten lopen rond in wit pak met oranjekleurige das en schoenen, als ik het goed heb gezien. Bijna zo smakeloos als Mart Smeets, in rood-wit gestreept kostuum - maar ik zal de nieuwste modetrends wel gemist hebben: Olympics En, beloofd, dit is het laatste wat ik erover schrijf. HG |
DAGBOEK 14-08-04 (2) 14:39 uur: de wereld Spelen Vreemd, bij de openingsceremonie komt mij altijd een beeld en gevoel voor de geest uit één of andere science fiction film, die ik waarschijnlijk eens zag. Daarin de buitenaardsen, die een signaal opvangen van een tv-satelliet van de planeet Aarde, waar net enorm grote gezamenlijke sportwedstrijden gehouden worden. Ze zien het als spelende wezens, ze moeten wel van overal zijn, zo divers als ze zijn, en die zomaar bij elkaar zijn en dingen doen. Daar moest ik ook gister weer aan denken, en even was ik buiten ergens in het Stille Universum. En van daar zag ik onze wereld spelen, zomaar. Heerlijk. Gert Ploeg |
DAGBOEK 14-08-04 (3) 21:21 uur: scherprechter Het Intermezzo van de Volkskrant van vandaag heeft in de sectie Media een opmerkelijk bericht. Onder de kop 'Scherprechter in de bocht' meldt Willem Beusekamp dat Freek de Jonge en Joost Zwagerman gezamenlijk aan een klacht bij de Raad voor de Journalistiek werken over de journalist John Jansen van Galen, ex-hoofdredacteur van de Haagse Post, rubriekschrijver voor het Parool en doorgaans op zondagavond presentator van de radiorubriek 'Met het oog op morgen'. Beusekamp baseert de kop van het stukje op een citaat van Parool-hoofdredacteur Erik van Gruijthuijsen, die Jansen van Galen naar aanleiding van diens vileine commentaren ooit 'de scherprechter van de Nederlandse media' noemde. Jansen van Galen heeft De Jonge en zijn vrouw Hella in het Parool ten onrechte opgescheept met een op 10-jarige leeftijd gestorven zoontje, waarna De Jonge 'zijn heil zocht in wel erg ijle hoogten'. Zwagerman kreeg van de gereputeerde journalist een zelfmoord plegende vader toegedicht, waarna de auteur 'gesprekstherapie' nodig zou hebben gehad. Het echtpaar De Jonge verloor ooit een drie maanden oude baby, de vader van Zwagerman moest in het Parool lezen dat hij zichzelf van het leven had beroofd. Jansen van Galen maakte de 'fouten' - hij spreekt in een reactie in het Parool op zijn blunder inzake pa Zwagerman van 'ernstige onzorgvuldigheid en een deerlijk vervalste herinnering' - in een serie 'profielen' die hij voor het Parool schrijft. Het profiel van De Jonge werd eerder dit jaar onder de kop 'Freek blijft prediken' geschreven nadat de cabaretier naar Irak was gegaan om voor de Nederlandse troepen op te treden. Het profiel van Zwagerman dateert van 2 augustus. Beusekamp over het profiel van De Jonge: Jansen van Galen meende te hebben ontdekt waarom Freek de Jonge in het begin van de jaren tachtig 'zijn heil zocht in wel erg ijle hoogten, een profeet als Bagwan loofde en zichzelf vergeek met de Messias'. De oorzaak zou 'wel eens de dood kunnen zijn van de zoon van Freek en Hella de Jonge, geboren in '70 en gestorven in '80'. In het profiel van Zwagerman verwijt Jansen van Galen de auteur een eind jaren '80 geschreven serie 'gekmakende' artikelen over het postmodernisme. Zwagerman zou de redactie hebben 'verleid' de special te laten samenstellen. In werkelijkheid was hij door de HP 'uitgenodigd' tot het schrijven van de special, aldus Zwagerman. Nadat de zaak rond was, was hij op het kantoor van Jansen van Galen uitgenodigd 'om het glas te heffen'. Jansen van Galen zou verder nog tal van onjuistheden in Zwagersmans 'profiel' hebben vermeld. Ben benieuwd of Jansen van Galen, zelfverklaard chroniqueur en scherprechter van de jaren '60 - hij scoorde in april 1999 in het Balie-debat over de invloed Dennendal en de jaren zestig met Evelien Tonkens en Arend Jan Heerma van Voss wel érg makkelijk met een humoristisch maar vernietigend oordeel over het zo complexe tijdvak -, hier morgenavond in 'Met het oog op morgen' nog op terugkomt. Ik ken wel een goeie gesprekstherapeut, John. Het lijkt me tijd voor vaste grond onder de voeten. HG |
DAGBOEK 17-08-04 12:07 uur: scherprechter (2) Het PS van de week (in Parool van 14 augustus) bevat een interview met Hella de Jonge, de vrouw van Freek. Op de vraag: 'Hoe komt u zo streng voor uzelf?' (van interviewer Merijn Henfling) antwoordt ze: 'Dat is geen strengheid, het is meer: pluk de dag. Ik geniet van de momenten die ik heb. Ik weet heel goed wat het is om iets te moeten missen, dus ik kan ontzettend plezier hebben. Ik geniet van alle tijd samen met Freek. Ook omdat ik me goed kan inbeelden dat hij er niet meer is. In 1973 overleed ons zoontje Jork, drie maanden na zijn geboorte. Zijn plotselinge dood heeft mij bewust gemaakt van elke minuut die ik wel heb, van het geluk dat we samen zijn.' HG |
DAGBOEK 18-08-04 12:08 uur: scherprechter (3) De kwestie rond John Jansen van Galen blijft me bezighouden. Het gaat daarbij niet om een afrekening met de sympathieke, enthousiast wandelende, diepzinnig cultuurbeschouwende veelschrijver en -prater, maar wél om het relativeren van de waarden waarvan hij bij uitstek de afgelopen decennia een woordvoerder lijkt te zijn geweest. Op internet speurende kwam ik op een bijdrage van Jansen van Galen aan de Reflector van 7 maart 1982, die wellicht typerend is voor zijn benadering. Het stuk heet het IK-tijdperk (continue eredienst aan jezelf) en bevat een analyse van bepaalde trends uit die tijd en de periode daarvoor. Jansen van Galen citeert het beroemde gebed van gestalttherapeut Fritz Perls ('I do my thing and you do your thing/I am not in this world to live up to your expectations! And you are not in this world to live up to mine! You are you and I am I/ And if by chance we find each other, it's beautiful/ if not, it can't be helped.) Het citaat is veelzeggend, omdat het uitgaat van de fundamentele gelijkheid van 'you' en 'I'. Let wel. Het stuk werd geschreven in 1982, de periode waarin bepaalde kringen in Nederland nog in het rood-oranje liepen. (Ondergetekende was net naar Rajneeshpuram in Oregon geweest en had daar op de knieën gelegen voor de verpersoonlijking van het 'hogere'.) Jansen van Galen moest daar kennelijk weinig van hebben, zette zich af en vond zijn inspiratiebronnen in de Gestalt. (En ruim twintig jaar later krijgt Freek de Jonge er nog eens van langs omdat die destijds niet ongevoelig was voor de boodschap van de mystici.) De kwaliteit van Jansen van Galen mag blijken uit zijn verzuchting aan het slot: 'Natuurlijk is het een hele verademing dat mensen, los van allerlei verplichtingen in familie en buurt, eindelijk zichzelf kunnen zijn. Maar de gedachte van een 'samenleving' vereist nu eenmaal (het woord zegt het al), dat wij tot op zekere hoogte rekening met elkaar houden, en onze persoonlijke vrijheidsbeleving een beetje intomen terwille van anderen. Mij dunkt dat het juiste midden nog niet gevonden is. Want, zoals de onlangs overleden feministe Joke Smit het formuleerde: 'Als iedereen voor zichzelf opkomt, wie komt er dan voor ons allen op?' Met andere woorden, Jansen van Galen signaleert een tegenstelling tussen zelfgerichte ontplooiing en maatschappelijk engagement, en kiest voor het laatste. Daarbij creëert hij onnodig spanning - want een schijntegenstelling - tussen individuele en maatschappelijke ontwikkeling en lost het probleem dan ook niet op. (De discussie of je eerst aan jezelf moet werken en daarna aan de maatschappij of andersom; of die processen niet parallel kunnen lopen, of ze niet automatisch parallel lopen, of ze zich niet simultaan voordoen, is een oude en inmiddels wel uitgeput, achterhaald en opgelost, hoop ik.) Verder is het naar aanleiding van de faux pas ten aanzien van De Jonge en Zwagerman natuurlijk wél verleidelijk Jansen van Galen nog eens met zijn eigen woorden over de grenzen van vrijheidsbeleving om de oren te slaan. HG |
DAGBOEK 18-08-04 (2) 13:06 uur: vacantie Ben paar daagjes na-zomeren. Dus even geen dagboek. Om Carel Muller te citeren: 'De spin verlaat zijn wwweb/Om elders, anders, beetje stoned/Zijn draden aan te knopen./De site gaat dicht/De mind blijft open. HG |
DAGBOEK 22-08-04 00:21 uur: Ik Ben Jij Bent Wij Zijn Zij Zijn Eén met Alles Wat Is: God. Vrolijke groet Carel Muller |
DAGBOEK 22-08-04 (2) 13:21 uur: Freek de Jonge: ' De mens mist God. Tenminste: ik mis Hem.' (Uit een interview met De Jonge in het Intermezzo in de Volkskrant van zaterdag 21 augustus, dat meer opmerkelijke uitspraken bevat - van harte aanbevolen.) HG |
DAGBOEK 22-08-04 (3) 13:53 uur: Simon Vinkenoog 'Open je ogen! schreeuwt God. Ik wil zien! Spits de oren! ik wil horen! Loop voorop! je bent mijn hoofd!' (Uit de tekst van 22 augustus op de webstek van Simon Vinkenoog.) HG |
DAGBOEK 23-08-04 23:52 uur: Ken Wilber You cannot look for this Spirit, for it is doing the looking. You cannot see this Spirit, for it is doing the seeing. You cannot find this Spirit, for it is doing the finding. If you understand this, then Spirit is doing the understanding. If you don't understand this, Spirit is doing that. Understand it or not, just that is Spirit. (Ontleend aan de website van Frank Visser over Wilbers werk, Integral World) HG |
DAGBOEK 25-08-04 12:16 uur: nogmaals Freek Ontving een nieuwsbrief van Freek de Jonge, die ik graag doorstuur: zie Freek HG |
DAGBOEK 26-08-04 22:22 uur: plop het ervaren van het zijn - wie ervaart? nog steeds twee. één is één Gert Ploeg (PS: aansluitend een tekst van Ramses Shaffy: Feestje: In de zeeën van gesprekken Zag ik jou daar staan Jij die met niemand stond te praten Je was alleen en keek de wereld lachend aan Je stond daar alleen, maar niet verlaten Je was jezelf zonder iets te zeggen Je was jezelf zonder een vergroot verhaal Je was jezelf zomaar op een feest Genietend van de mensen, zonder teken of taal Verloren in je glimlach zag ik jou daar staan Te midden van 't lawaai van alle anderen Je kende niemand, maar dat kwam er niet op aan En het hoefde ook voor jou niet te veranderen Je was jezelf zonder iets te vragen Je was jezelf zonder enig plan of doel Je was jezelf als een onbeschreven blad Tussen 't gekonkel en 't geroddel, het gewauwel en het gewoel Tussen m'n kwinkslagen en fratsen zag ik jou daar staan Je stond daar met belangeloze ogen Ik vroeg me af of ik nu naar je toe zou gaan Maar je leek zo ver weg en onbewogen Je was jezelf zonder aan te raken Je was jezelf zomaar in je eigen tijd Je was jezelf zomaar langs gekomen Zonder drang en zonder dromen Zonder naam, identiteit Tussen de wodka en de whisky zag ik jou daar staan Je hield je jas nog in je handen Ik dacht: Zou je net aankomen of wou je net gaan Wat heeft jou hier in godsnaam doen belanden Je was jezelf zonder een verklaring Je was jezelf zomaar op de achtergrond Je was jezelf zomaar op m'n netvlies Omdat je zomaar plotseling, zomaar ergens stond In de golven van de branding heb ik je laten gaan Jij, die met niemand stond te praten Je liet me in de franje van de wereld staan Ik voelde me toen plotseling verlaten En ik werd mezelf zonder iets te zeggen Ik werd mezelf zonder m'n verward kabaal Ik werd mezelf zomaar op een feest Genietend van de mensen, zonder teken, zonder taal.) |
DAGBOEK 27-08-04 13:20 uur: Kübler Ross De psychiater Elisabeth Kübler-Ross is dinsdag op 78-jarige leeftijd overleden. Kübler-Ross schreef veel over stervensbegeleiding en rouwverwerking, zoals in On Death and Dying uit 1969, waarin ze vijf fasen noemt die nabestaanden doormaken in het rouwproces: ontkenning, woede, marchanderen, depressie en aanvaarding. Ze kreeg zelf negen jaar geleden een serie beroertes, waardoor ze deels verlamd raakte. In On Death and Dying zei ze dat de dood ,,niet iets is om te vrezen", en voegde daaraan toe: ,,Het kan de mooiste ervaring van je leven zijn." (The Associated Press.) HG |
DAGBOEK 28-08-04 12:15 uur: Bush Bush erkent dat inzake de oorlog in Irak sprake is geweest van 'een misrekening' en dat ze niet hadden voorzien dat de inval als 'bijproduct van de snelle overwinning' zou leiden tot het soort opstand dat je nu ziet, aldus Jan Tromp in de Volkskrant van hedenochtend. Je legt dus twee maal (1991 en 2003) een bommentapijt over een land dat qua intensiteit en omvang vergeleken kan worden met de bombardementen op Vietnam of die op Duitsland in de Tweede Wereldoorlog, en voorziet dan de gevolgen niet.... Er is bij mijn weten nooit precies bekend geworden hoeveel slachtoffers er in maart en april vorig jaar als gevolg van luchtaanvallen zijn gevallen. Maar het moeten er veel geweest zijn. En als je dan bedenkt hoe lang het geduurd heeft voor Nederland een beetje over het Duitse bombardement op Rotterdam heen was - en dan is het nog maar de vraag of zoiets ooit kan worden vergeten en vergeven..... HG |
DAGBOEK 29-08-04 2:11 uur: Kees Schreuders 'Zie je wat ik zegt? Als je je fascineert voor ons onderwerp (Non Dualiteit), zijn er diverse zaken die 'en passant' in je dagelijks leven een andere of dubbele betekenis krijgen. Bijvoorbeeld het cijfer 'één', het persoonlijk voornaamwoord 'ik' en het werkwoord 'zijn' hebben in dit licht meerwaarde. Denk maar eens aan 'Ik ben Ben' (reclame voor Ben telecom), 'Rij veilig, rij verlicht' (actie Veilig Verkeer Nederland), de woorden: 'één-voud', 'hoofd-rol', enz. Er zijn zelfs van die dagen, dat je over dit soort ongezochte ont-dekkingen blijft struikelen en je alleen maar met veel binnenpret de dag langs kunt zien trekken.' Zo begint Kees Schreuders zijn column op Amigo, een internetmagazine gewijd aan het nondualisme. Het is een vlotgeschreven, goed leesbaar verhaal over een reclamebord voor zijn neus met de tekt 'IK'. Kees Schreuders is een van de mensen die bijdraagt aan het magazine; anderen zijn Jan Koehoorn, Jan van Delden, Eckart Tolle en (wijlen) Wolter Keers. Er zijn er meer, maar dit zijn de namen die mij iets zeggen. Het zijn allemaal nondualisten, advaita-lovers. Hun probleem is ons aller probleem: hoe iets te zeggen (altijd dualistisch, want met gebruik van ratio, discursief dus) over iets dat zich niet laat verwoorden (het nondualistische getuige-principe, the witness, de niet aan ruimte en tijd gebonden waarnemer): ervaring (ontologisch) tegenover gedachte. Enkelen geven satsang, zoals Jan Koehoorn, of geven workshops, zoals Douwe Tiemersma, om een context te bieden voor de zijnservaring. Daarbij wordt dan door de satsang/workshop-gever een zekere claim gedaan op 'verlichting', zoals destijds door Alexander Smith (die de moed had zijn meesterschap als alternatief aan te bieden voor Bhagwan/Osho). Of het hierbij gaat om 'gelovigen' dan wel 'verlichten' valt door een buitenstaander niet te verifiëren. Een van de beroemdste/beruchtste 'gevallen' is waarschijnlijk U.G. Krishnamurti, die met zijn tegendraadsheid gerenommeerde waarheidszoekers wanhopig kon maken. To be or not to be.... Amigo, van harte aanbevolen. HG |