Udaipur, 27 febr.
Bezoek gebracht aan de Jagdisch Mandir, een aan
Vishnu gewijde hindoetempel: 20 rupees voor de armen, 10 rupees voor de
gids, 10 rupees voor de tempel. De tempel heeft
volgens de Lonely Planet een in zwarte steen uitgevoerde beeltenis van
Vishnu in zijn incarnatie van Jaganath, Lord of the Universe. Volgens mijn
gids zijn Boeddha en Mahavir, de grote profeet van de Jains, beiden een
incarnatie van Vishnu. (Dat doet me eraan denken dat ik toch nog een keer
aan een Brahmin moet vragen of misschien ook Guru Nanak - Sikhs -, Jezus
en Mohammed incarnaties van Vishnu zijn.)
Tempel
|
Vrouwen aan de
was | Mijn bezoek aan de tempel valt
onder etenstijd. Het beeld is door een gordijn aan het oog onttrokken.
'Hij is dineren', legt mijn gids uit. Op mijn kennelijke onthutsing
reageert hij wat besmuikt lachend, daarmee indirect te kennen gevend dat
het voor hem toch ook wel wat vreemd is. We maken een rondje om het
complex, met de klok mee want dat brengt geluk. Ik word geattendeerd op
Shiva en Parvati, in een apart tempeltje, en Durga, ook in een getralied
hokje. Durga is een manifestatie van Parvati, aldus mijn gids. Hij wijst
me ook nog op de erotische beeldjes die uitgehouwen zijn in de buitenkant
van de tempel. De Jain-tempel in Jaisalmehr had soortgelijke
beeltenissen, maar dan aan de binnenkant. 'Dat klopt', bevestigt mijn
gids. 'Bij de Jains zitten de beelden aan de binnenkant, bij de hindoes
aan de buitenkant.' Vervolgens leidt hij me nogmaals de trap op, de
hoofdtempel binnen. Jaganath heeft zijn maaltijd gehad en kan weer
gelovigen en donoren ontvangen. Het gordijn is weggetrokken. Hij is
omhangen met goudbrocaat en mala's. Wierook brandt overvloedig. Voor hem
staat de onvermijdelijke donatiebox en een schaal met papiergeld. Ik stort
10 rupees. Jaganath geeft geen krimp, maar bij een god van zijn kaliber
hoef je natuurlijk ook niet voor 10 rupees een wonder te verwachten.
De vrouw in sari achter de schaal negeert me evenzeer. Ik moet niet
zeuren. De trottoirbewoners achter de tempel waren maar wat blij met mijn
genereuze 20 rupees, die ik afstond nadat ze me een tekst hadden laten
lezen waarop werd uitgelegd dat van de gift de armen van Udaipur worden
gevoed - toch eerst zijzelf hoop ik maar want ze zagen er uit of ze wel
wat konden gebruiken. Ook de
gids blijkt tevreden over de 10 rupees die hij ontvangt. Hij had zich
onuitgenodigd tot mijn metgezel ontpopt en dan moet je maar tevreden wezen
met wat je krijgt.
Internetshop |
Chaishop met
tempeltje
|
Religie gaat over
liefde, probeerde ik vanmorgen de exploitant van het internetcafe uit te
leggen. Hij was begonnen over de positie van de vrouw in het Westen en
op een of andere manier waren we bij religie belandt. Het klinkt in
Nederland redelijk zinvol, maar hier doet zo'n uitspraak bijna wat
arrogant aan...
Tot
mails, Hans
|
UDAIPUR, 6 mrt. ( Straatkind )
Ze loopt al een tijdje achter ons aan. Grote
ogen in een donker gezicht, een vuile wit-gebloemde jurk om haar tengere
gestalte, een zwarte plastic tas nonchalant over een schouder. Hoe oud zou
ze zijn? Elf, twaalf? Ze schooit niet, maar blijft ons hardnekkig op een
meter of vijf volgen, de hele drukke bazaar door. Wat te doen? De
ongeschreven regel - door Indiers gepropageerd - luidt: geen geld geven
aan bedelkinderen, die maar al te vaak worden gestuurd door een
hebzuchtige 'oom'. We hebben de gewoonte ontwikkeld alleen geld te geven
aan gehandicapten, bedelmonniken en mensen die een dienst bewijzen, zoals
gidsen en horecapersoneel
Het meisje is echter een geval apart. Ze vraagt
niets, volgt alleen maar, met die grote ogen. Marie Louise bezwijkt en
vindt een compromis. Ze koopt een tros druiven en geeft die aan het
meisje. Ze accepteert de gift zonder dankbetuiging. Had ze liever
rupees gehad? Dan zijn we haar kwijt, maar even later zie ik haar toch
weer. Ik zou graag een foto van haar hebben en loop op haar toe, camera in
de hand. Ze poseert routineus. Dan loopt ze weg, de tros druiven
bungelend naast de plastic zak over haar schouder. Als ik later de
foto bekijk, zie ik haar voor het eerst lachen.
gr
Hans
|